Çarşamba, Ağustos 27, 2008

Mimarsinan Köprüsü - İstanbul 2.bölüm

Burcu gittikten sonra tabii ki hiçbir şey eskisi gibi olmadı. Sadece annem beni çok özel yerlere götürdü.. Burcu nasılsa arkeolog, o çok görmüştür öyle yerler ben seni gel kervansarayın oraya götüreyim canım kızım dediğinden bende severek onu dinledim. Gittik Mimarsinan köprüsüne bir keyif aldık ki sormayın.Yolu düşenlerin, hatta özellikle ramazan ayında gitmelerini tavsiye ediyorum. Geceleri özel ramazan eğlenceleri düzenliyorlar.

(Resimleri tıklayarak büyütünüz ve öyle bakınız lütfen)

Köprüdeki gelinle damat, istesem orda olamazlardı herhalde.Köprünün çevresindeki cafelere gelenlerde oldukça fazlaydı.Tabii manzara harika..Sessiz bir dinginlik hakim her yere. Sadece cafelerin müzik gürültüsü..

http://www.sinanasaygi.com/ diye çok güzel bir siteden aldım bu bilgileri ve eskizleri..


Biz zamanımızda fazla olmadığından sadece köprü tarafında gezindik annemle, daha sonra da E5 ' e bakan tarafta oturduk resimlerde göreceğiniz üzere..




Bir köprü bu kadar mı güzel olabilir, çevresiyle ve yöresiyle bu kadar mı bağdaşır.. Biz çocukken de trafiğe kapalıydı ama babamın teyzesi açık zamanlarıyla ilgili hikayeler anlatırdı bize.

Sokullu Mehmet Paşa Mescidi eskizi
Orada köprünün yanında bir kervansaray (Sultan Süleyman Kervansarayı) ve bir mescid bulunmakta .( Sokullu Mehmet Paşa Mescidi) Onlarda yine Mimarsinan'ın eserleri. Yine ben çocukken kervansaray harabe ve köprünün çevresi farklı konumdaydı. Büyükçekmece Belediyesi sanırım Karayolları ile birlikte düzenlemelerle orayı bambaşka hale getirdi. Barış Manço amfitiyatrosu yapılmış birde, festivalde etkinliklerin düzenlendiği..

Sultan Süleyman Kervansarayı dıştan görünüşü..

İçten görünüşü.. Kervansarayda eskiden atlar aşağıdaki kısıma bağlanırmış..Yüksek kısımda da sıra sıra yataklar olurmuş.Gece herkesin atı önünde bir şekilde konaklanırmış.Biryerlerde okumuştum aklımda öyle kalmış :))



Bu arada biz yerlisi Mimarsinan Köprüsü deriz, hatta köyü bile vardır Büyükçekmecenin ama kayıtlarda Sultan Süleyman (Büyükçekmece Köprüsü) diye geçiyor. Benim için Mimar Sinan.


Köprünün çekmece tarafından girişi,karşıda Mimarsinan heykeli ve kervansaray.Heykelin arkası da mescid.

Yorumlarda bulduğum kitaplardan alınan bir bilgi:
Hazret-İ Sultan Süleyman kim ona şah-rahola sırat-ı mustakim Başladı bu cisrolmadan temam kıldı azm-i süy-i cenabü'l-naim Geldi anı zıll-İ Hakk Sultan Selim itdi tekmiloldı cisr-iazim.



Bu büyük köprünün inşa tarihi,inşaat masrafları ve ebced hessabıyla Süleyman Kanuni'nin inşasına başladığı 973 tarihi çıkar. Köprünün diğer tarafında;' Yabdı ab üzre bu cisri Şeh Selim ; mısraının bulunduğu göze çarpar ki ebced hesabıyla Süleyman Kanuni'nin vefatıyla Sultan Selim'in tamamladığı tarihtir.


Diğer bir noktada yazılı olan; inşasına geçdi bu demde cihanda pir Mimar Sinan mısrası ile de söz konusu köprünün 996 (1588) tamamlanma tarihi çıkar. Bu köprünün mimarı meşhur Mimar Sinan olup inşaat masrafı için 114 yük 73.853 akçe sarfedilmiştir. 'Hams seb'in tis'a mie' (975) tarhi de yazılıdır.' Büyük ustaya saygılarımla..


seyretmeye doyamadım o gün köprüyü
e5 teki köprü ve arkada albatros sahili
köprünün diğer ucundan görünüm
yansıma..
E5 manzarasında ördekler..



Annemle oturduğumuz yer.. Telefonla konuşurken resimlemişim :) Soğuk diyet colalarımızı içerek etrafı seyrettik bir süre.

Yukarıdaki köprü fotoğrafları benim.Son fotoğraf arkasındaki tüm haşmetiyle çimento fabrikasını gösterdiği için ve köprüyü çok hoş belgelediği için konmuştur. (Ercüment Akat fotoğrafı)

Mimarsinanın hayatı

Büyükçekmece Belediyesi, kervansaray çevresine küçük yöresel evler şeklinde lokantalar yapmış. Mesela Trabzon evinde Karadeniz yöresel yemekleri-karalahana sarması gibi- lezzetleri yiyebiliyorsunuz..Her evin dekorasyonu ve yemeği farklı.Çok başarılı bir uygulama olduğunu düşünüyorum.Böylece her esnafın müşterisi farklı oluyor.

6 yorum:

HAYAT dedi ki...

çok güzel yerler asortik.sayende en azından resimleri görebiliyoruz.kevransarayı çok merak ediyorum inş bi gün gitme olanağımız olur.
taş köprü muhteşem gerçekten bana bir anda görüntüsüyle meriç köprüsünü uyandırdı.
dediğin gibi çok güzel bir kültürel yazı olmuş...

Asortik Krep dedi ki...

Hislerimveben, bende bir gün Meriç Köprüsünü görmek istiyorum :)

Adsız dedi ki...

Haftasonlari o koprude gezmek en buyuk zevkim :)

bu arada site icin de tesekkurler.. sinan gezi haritalari da varmis.. form koymuslar harita istemek icin doldurdum gonderdiler..

tavsiye edeerim

http://www.sinanasaygi.org/haritaIstek.asp

Asortik Krep dedi ki...

Sevgili Adsız,
siteyi ben de çok sevmiştim. Köprüde gezmek ben de çok isterim,lütfen benim içimde gezin.
Haritaları yeni farkettim ben yeni istedim,daha gelmedi.Birde lütfen takma da olsa bir isim iliştirirseniz yoruma çok memnun olacağım.
Ha birde isterseniz gezecek bir sürü yer önerebilirim Çekmece de :)
İki noktalarınıza da bayıldım :)

Adsız dedi ki...

arkasında da albatros sahili
oln e5 teki köprünün ismi hakkında bi bilginiz varmı? bende o köprüyü bugün otobüste tesadüfen gördüm ilgimi çekti de :) araştırıyorum

Asortik Krep dedi ki...

Arkası Albatros olan yer çekmece sahili,Albatros E-5 e bayağı uzak.Sizin gördüğünüz eski taş köprü ise Mimarsinan köprüsü,otobüsle geçtiğiniz zaman gördüğünüz.Albatros çekmecenin sahilinde bir mevkiinin adı, eskiden bungolovların olduğu çam ağaçlarıyla dolu bir kamp yeriydi.Sizde muhtemelen Mimarsinan Köprüsünden bahsediyorsunuz,bu adla aramanız gerekli.
Köprü Kanuni zamanından, Mimarsinan tarafından yapılmış Kervansaray ve caminin oluşturduğu bir grup binaya dahil.Çok güzeller,şimdide restore edildiler,özellikle köprü ve kervensaray gezilmeli derim.