Pazar, Ekim 29, 2006


Aslında anlatmaya nerden başlasam bilemiyorum..İnsanın kendinden büyük arkadaşlarının olması güzel bir şey.Çünkü zamanı gelmeden bazı şeyleri öğreniyorsunuz..Benim arkadaşlarımda düzenli olarak mamografi yaptıraran kişilerdir..İlk mamografi bilgim de bu oldu doğrusu..
Meme kanserinde erken teşhis çok önemli..Yeni meme kanseri tanısı konan kadınların % 70’i, 50 yaş üzerindeymiş. Diğer bir deyimle, yaşı 50 yaş üzerinde olan kadınlarda meme kanseri görülme sıklığı, yaşı 50 yaşın altında olan kadınlardan 4 kat daha fazla.
Daha önce meme kanseri geçirmiş ve tedavi olmuş kadınlarda, diğer memede kanser gelişme olasılığı normal kadınlara göre de 3-4 kat daha fazla.
Aile yakınları arasında meme kanserine yakalanmış kadınların, meme kanserine yakalanma olasılığı, diğer kadınlara göre daha fazla.
Memede bir kitle nedeni ile biopsi yapılmış ve iyi huylu bir tümör saptanmış olabilir. Bazı kanser olmayan iyi huylu tümörlerin bulunması, kanser gelişme riskini değişik oranlarda da artırabilmekte.
İlk çocuğu doğurma yaşı da önemli. İlk çocuğunu 30 yaşından sonra doğuran kadınlarda meme kanseri görülme oranı 20 yaşından önce doğuranlara göre 2 kat fazla. Hiç çocuk doğurmayan kadınlarda da risk hafif yükselmekte.
Doğum kontrol hapı kullanılması: Bu konuda farklı görüşler olmakla birlikte hafif bir risk artışı olduğu ileri sürülmektedir. On yıl önce doğum kontrol hapını bırakmış olan kadınlarda ise, bu risk tamamen ortadan kalkmakta.
Kilo almakta risk faktörleri arasında.
Fazla alkol alan kadınlarda, almayan kadınlara göre risk nispeten artmakta...

Bu ve bu gibi bilgileri bir şekilde öğrenmiştim zaten..Babamın annesi Babam on yaşındayken meme kanserinden vefat etmiş..Aslında göğsünü almışlar ama demek o zamanlarda baş edemediler..Annem de benim buraya geldiğim sene göğsünden iyi huylu bir kist aldırmıştı..Bu yüzden aslında bende kitle olmamasına rağmen ve diğer olasılıkları az taşımama rağmen koltuk altlarımda oluşan ağrılardan huzursuz oldum..Aslında dayanılmayacak ağrılar değildi ama sık sık tekrarlamaya başlayınca artık kontrol zamanı geldiğini düşündüm.1,5-2 sene önce de koltuk altımda sanki küçük küçük birşeyler elime gelmişti..O zaman da sadece Dr.elle muayene etti ve birşey bulamadı..Kilo aldığınız için olabilir dedi..Gerek yok ama istersen mamografi çektirebilirsin demişti..ben çektirmedim Dr.uma güvenip.Aslında ağrılar yine sadece koltuk altımdaydı..Arada göğsüme doğru gelişiyordu..Ama moralim çok bozuldu..İnternetten o site senin bu site benim gezip durdum..Aslında arada merak edipte bilmediğin şeylere bakmamak lazım..Bu işi uzmanına bırakmak gerekli..Bilinçsiz internet turları sağlıkla ilgili olduğu zaman çok moral bozucu..Neyse ben Dr.a randevu aldım o gün ama kendimi de çok kötü hissettim..Sanki hep birşeyler çıkacak havasındaydım kendimce..Neyse Dr.a gittik Uzunbeyle..Normalde kendim sık sık elle muayene yaparım çünkü Annem kist aldırdığı sene kuzenine telefonda bende kist var dediğinde o dakika kuzenininde aklına muayene etmek geliyor ve o da tesadüfen bir kist bulunuyor..

Dr.a bunları söyledim..Çok sıkta muayene etme dedi :)) Yok canım takıntılı değilim ben bu konuda..Sadece kadın sağlığıyla ilgili bir projede çalışmıştım, ordan biliyorum..diyemedim :) Önce muayene ,sonra röntgen sonra da ultrason ..Allaha şükür birşey çıkmadı..Ama Dr.um her sene olağan kontroller yapmamı tembih ederek beni yolladı..Yani her sene ekim ayında artık mamografi yaptırmam gerekiyor düzenli olarak..Bunun en iyi zamanı da regl bittiğinde ki ilk 2 günmüş..Sonuna kadar gidip kendimce zor olan muayene kısmını ve hastalıkla yüzleşme kısmını atlatabilip içimi rahatlattığım için çok memnunum..Tabiki önceden bende sıkıntısını yaşadım.Çünkü hastane ile çalışıyoruz ve özellikle ya tanıdığım yüzler karşıma çıkarsa diye..Ama erken teşhis herşeyden çok önemli..Hiç bir şekilde pişmanlık duymak istemediğim için o bana çok zor gelen Dr. a gitme olayını kafamdan sildim böylece..Bu arada mamografi için genel cerrahiden randevu alıyorsunuz onu da öğrenmiş oldum :)

Resimler: Ebru..Kadınlar çiçektir anafikrinden :)

6 yorum:

yalnızlar kraliçesi dedi ki...

tekrar çok geçmiş olsun asortik. daha önce de bahsetmiştim yazılarımda, dr. beni de elle ve ultroson ile muayene etti. benim de koltuk altımda sol göğsüme de uzanan ağrılar oluyordu zaman zaman. iyi huylu kist için yapılan ameliyattan kaynaklanıyormuş, yani herhangi birşey yok.

ben de bu perşembe günü momografi çektirip doktora göstereceğim. yarın randevu almam lazım.

önemli bir konu da her momografi cihazının sağlıklı olmadığı yönünde dr. um beni uyardı. o nedenle onun yönlendirdiği yerde çektireceğim momografimi..
içimde olumsuz çıkacağına dair hiç bir kuşku taşımıyorum nedense, inşallah öyle de olur.. sevgiyle..

Bocuruk dedi ki...

Geçmiş olsun Asortik'ciğim. Ben yaklaşık 7 yıldır kontroldeyim bu konuda. Fibrokistik bir yapım varmış ve sol gögüste de bir adet kitle var ama kontrol altında tutuyoruz. Alalım diyen doktorlar da oldu ama güvendiğim sürekli kontrolümü yapan doktor gerek görmüyor. Umarım haklıdır. Sıkıntılı bir konu sonuçta. Bu arada ebru lar çok güzel. Bir gün öğrenebilmeyi çok istediğim şeylerden :)

cenebaz dedi ki...

Geçmiş olsun Asortik. Ben de mamaografinin sonuçta radyasyon veren bir alet olduğunu ve mamaografi yerine ultrason çektirmenin daha sağlıklı olduğunu duymuştum. Ama ne derece doğru bir bilgi bilmiyorum. İstersen doktoruna teyit ettir.

Asortik Krep dedi ki...

Yalnızlar Kraliçesi,Dr. a gitmenin bu kadar cesaret gerektiren bir iş olduğunu unutmuştum..Hiçbir zaman kötüye yormamak lazım ..Artık biliyorum.
Benim daha ilk mamografim olduğu için ve sanırım kütle olmadığı için mamografiye girdim..
Bocuruk, senin gibi bir arkadaşım var..O da aldırmıyor..Ona da Dr.u öyle söylemiş.
Bende Ebru'yu çok seviyorum..Burada kursları var ama artık onu da daha sonra öğrenmeliyim diyorum zaman açısından :)
Çenebaz, seneye gittiğimde bunu soracağım ..Sağol :))

EBRU dedi ki...

Sevgili Asortik geçmiş olsun. Birşey çıkmamış olmasına çok sevindim. Bu arada ebrular bloğundaki diğer resimler gibi çok çok güzel. Sevgiler...

Unknown dedi ki...

Selamlar, geçmiş olsun.Gerçekten çok güzel bir konuya değinmişsin. Benimde başımdan geçti böyle bir durum. Fibroadenom denen bir çeşit doku. Önceleri çok küçüktü,ultrason ve momografi çektirdiler.Her ne kadar sonradan öğrendim ki momografi çok risk taşıyan bir tesbit yöntemi.6 aylık bir kontrol süreci verdiler.Altı ayın sonunda pek büyümediği anlaşıldı. İki grup Dr.la görüştüm.I.Grup Dr.lar" Almaya gerek yok , boşu boşuna bıçak altına yatma" derken II.Grup Dr.lar ise "Vücüdunda böle gereksiz bir parçayı taşımana gerek yok alalım" dediler. Ben I. Grupu dinledim.Aradan 2-3 yıl geçti söz konusu kist hem çoğaldı-yavruladı- hem 3 misli oldu. Ve ben çok zorlu bir operasyondan sonra aldırdım.Kistatik doku,koltuk altıma yapışmış.Tabi bu zorlanma sonucu meme dokusu zarar gördü ve o göğsümden fazla emziremedim.(hatta hiç)Neyse velhasıl kelam kıssadan hisse... Sağlık konusu ihmale gelmiyor bu bir gerçek ama bununla birlikte Allah Dr.ların varlığını eksik etmesin ama yolumuzu da düşürmesin ;o)
Çok fazla blogunu meşgul ettim ama Ebrular için de bir iki şey söylemek istiyorum.Ebruyu bir arkadaşım vasıtasıyla tanıdım. Kendisinin çok güzel çalışmaları var sağ olsun bana da birkaç tane hediye ettik ve şimdi evimin duvarlarını süsülüyor. Ebru yapılan kitreli,sulu havuza "Ebru teknesi" deniyor. Ebru Teknesinin sanatçının gönlü gibi olduğu söylenir.
tekrar görüşmek üzere,şimdilik hoşçakalın.