Salı, Ekim 31, 2006

Nobran bu boru değil !


Bir "nobran" aldı başını gidiyor..Ben merak etmiştim size de yazayım dedim :)
İşte nobran :
-'Bir insanın yapması gerektiği şeyi yapması gerektiği anlarda değil de yapmaması gerektiği anlarda yaptığı bi şey'miş nobran. Tabii gerçek anlamı farklı.

Esasen bu fazla kullanılmayan, 'arkaik' sözcük, ağzına geldiği gibi konuşmayı, ölçü-denge kollamamayı ifade ediyor. Kimi durumlarda, nobranlık, kaba davranmaya, abuk sabuk konuşmaya kadar genişliyor.

Davranışı kaba, sert ve gönül kırıcı olan, nadan.
"Kadın, seni sevmiş de konuşuyor oğlum, öyle nobran olma."- S. F. Abasıyanık.

İngilizcesi :rude, churlish.

......
-Kibar olmayan, yani kaba, nezaketsiz, gorgusuz, "dan dun konusan" ve kirici manalarinda eski bir kelimedir..
Gonul almayi bilmeyen, cevresindeki insanlari yeterince fark etmeyen, siz isteseniz bile yanasacak iskelesi olmayan insan tipi.
Beraber yasamasi oldukca zor insan tipi.

......
nobran, ku klux klan döneminde ortaya çıkmış bir tabirdir. “nobrain” yani beyin yok anlamındadır. ku klux ların başını çeken vatandaşlar yaptıkları eylemde ve savundukları düşüncede bir mantık aranmaması için nobrain demişlerdir. bu tezahurat olarak söylenirken tempolu nobreyn nobreyn nobreyn olarak kulaktan kulağa geçmiştir. yıllar sonra hitler döneminde tabir olmaktan çıkmış yazılı evrakların üstüne basılan damga haline gelmiş. nazi askerlerinin sefer emirlerinde yer alırmış “nobrain” (ing., almanca sorgulaması yapıp sivrilme amacında olanlar tek ayakta beklesin tahtanın orda) ibaresi. tabi sefer çok olunca kimi az mürekkeepli damgalar silik basar olmuş. evrak ordan oraya ordan oraya taşına taşına olmuş size “nobran”.
aradan yıllar geçip neonaziler türeyince atalarının izinden gidicekler ya; eski evraklara bakmışlar, işleyişe bakmışlar aynı sistemi oturtmuşlar. işte allan ku klux’unun nobrain’i elin neonazisinin karış kadar beyni sayesinde “nobran” olmuş. he anlam olarak aynı şeyi işaret ediyo mu ediyo. mantıklı ve zaman içinde dilimize geçmiş olması için ille sert sessizinin benzeşmesi gerekmiyo tabiki.(kadifhe.wordpress.com)


.....

Herkesin bir nobranı var sanırım :)) Hayırlı uğurlu olsun.

12 yorum:

aysetun dedi ki...

Sevgili Asortiğim,kısaca bütün erkekler birer nobrandır diyebiliriz:-))

selin çağlayan dedi ki...

Selam, sitenizi dilek'in sitesindeki linklerde gezerken gördüm. Nobran kelimesi konusunda da aydınlanmış oldum böylece :) Valla merak etmiyordum da değil yani, berkalp nobran olmuş, bu nobran da ne ki diye. :) Doğru herkesin bir nobranı var ama herkes de nobranını seviyor. :)

Çok beğendim sitenizi, özellikle fondaki müziğe bayıldım. bendeki buddha bar cdlerinden sıkça dinlediğim bir parça bu. Müzik zevkiniz de süper ;)

Sevgiler,

selin (www.selincaglayan.com)

renkler dedi ki...

Asortikçiğim,

Benim bir nobranım vardı, O nobranı kapı dışarı etmiştim... Nobranlara ölüm! Hayatımda nobranlara yer yok...

burcu-mutfak camı dedi ki...

Oldukça kapsamlı bir araştırma yapmışsın ve oldukça bilgi verici bir yazı olmuş. Bundan sonra sana NOBRAN UZMANI diyebilir miyim?
Öptüm...

Adsız dedi ki...

ben bir nobranım :)

Asortik Krep dedi ki...

Aysetun, sen öyle diyorsan öyledir ne diyeyim :)
Selin Çağlayan, övgüleriniz için teşekkür ederim :) Ben sizin sitenizi gezmiştim çoook önceden, siz daha süpersiniz :)
Renkler, bu da bir tercih bir şey diyemiyorum :)
Burcum, sen bana istediğin her şeyi diyebilirsin :)
Nes, olabilirsin..O kadar çok var ki bir eksik bir fazla bir şey farketmez :)

Aa! Deli mi ne? dedi ki...

Hem hepimizin bir nobranı vardır hem de herkes biraz nobrandır.

ibeking dedi ki...

çok araştırmacı gördüm seni asortikcim:)

Aslicin dedi ki...

Kaçırdığım yazılarını da okudum da, bir süre herşeyi karıştırıp nobran olabilirim diye, yazacaklarımı toparlayamadan bir şey eklemeyeyim diye düşündüm ama araştırman için teşekkür etmeden de çıkamadım.

Duha dedi ki...

Bir de "nobran"ların olmadığını düşünün... O zaman "nobran" olanla olmayanın farkı nasıl ortaya çıkardı.. Bu geyik işin esprisi tabiii. Sonuçta bu araştırmanız sayesinde bişiler öğrenmiş olduk..Yazılarınızı bişiler öğrenebilirim anlamında takip ediyorum.Araştırma konusundaki gayretiz için de tebrik ederim.(Ya blog için biraz resmi mi oldu nedir ;o) )

gayri_ihtiyari dedi ki...

ben bugun nobran gordum.

Asortik Krep dedi ki...

Biyonik kadi, haklısın..
İbeking, fenamı olmuş yani :)
Aslıcin, araştırmayı severim eskiden beri :)
Duha, nasıl yazmak istersen öyle yaz bence.
Gayriihtiyari, bende :))