Cuma, Haziran 08, 2007

Bu yazıda turizm üztüne..Yılmaz Özdil yine döktürmüş...

SABAH YAZARI YILMAZ ÖZDİL, TURİZM SEKTÖRÜNE ALTERNATİF BİR BAKIŞ YAPTI: Durizm...
Turist. Adı üstünde, orayı burayı "tur"layan insan... Bize gelenler ise, "dur"ist...
Çünkü bir yere gittikleri yok. Uçakla gelip, "her şey dahil" otele yerleşiyorlar, bir kuruş ekstra para harcamadan, sabahın köründen gecenin kör karanlığına kadar tıkınıyor, kulaklarından fışkıracak kadar içiyor, 7 günde 4 kilo alıyor ve gidiyorlar.
Memlekette "tur"larken gördükleri tek yer, havaalanı ile otel arasındaki güzergâh. Kim ne derse desin, "her şey dahil" sistemi, dünyanın en güzel ülkesini "bedava"ya satmaktır...
Siz bakmayın "turizm patladı" palavrasına...
Esnaf kan ağlıyor. Evet, oteller hıncahınç dolu... Ama Marmaris, Bodrum, Kuşadası, Çeşme, Antalya çarşıları sinek avlıyor...
Paranın "babasını" yabancı tur şirketleri ve yabancı uçak şirketleri kazanıyor. "Bizim" bildiğimiz otellerin çoğunun işletmecisi "Alman..."
Peki "yabancı" ülkelerde durum böyle değil mi? Değil...
Elalem oteli sadece "yatak" olarak satıyor. "Her şey dahil" saçmalığı yok.
Turist, çarşıya iniyor, taksiye biniyor, restorana oturuyor, hediyelik falan alıyor. Yani, o ülkeye para bırakıyor. Biz ise, bir yatak parasına "her şeyi" bedavaya veriyoruz... Bu mudur patlama? Deniyor ki, "10 milyon turist geliyor...
" Kardeşim, turist sayısı maharet değil...
O turistin kaç para bıraktığı önemli...
İşte size çarpıcı bir örnek: Paris'teki Eyfel Kulesi'ne yılda kaç kişi çıkıyor biliyor musunuz?
6 milyon kişi... Evet, 6 milyon...
Adam bir tane demir yığını yapmış, 6 milyon kişi para ödeyip, çıkıyor.
Sen, dünyanın en güzel coğrafyasını, binlerce kilometre uzunluğundaki koyları plajları açmışsın, 10 milyon kişi geliyor.
Bu mudur çok?
Diyecekler ki, "istihdam oluyor..."
Yalan...

Animatörler Rus. Aşçılar Alman.
Resepsiyon Rus ve Alman.
Kim Türk? Bahçıvan, garson, kat hizmetlisi...
Onlar da geçici işçi...
3 ay çalıştırıyor, yaz bitince kapının önüne koyuyorlar. Bu mudur istihdam?
Ve, beni çok yaralayan bir örnek...
Marmaris'te kaldığım tesisin kendine ait bir koyu vardı.
Cennetten bir fotoğraf adeta, bakmaya kıyamıyorsun...
Koyun ortasında "duba" var. Yüzüyorsun, üzerine çıkıp dinleniyorsun.
Merak edip baktım: Avusturya malı...
Bizim 3 tarafımız denizlerle çevrili, Ege, Akdeniz, Karadeniz.
Kendimize ait denizimiz var, Marmara. Avusturya'da deniz yok.
Adam duba yapıp, bize satmış... Duba dediğin, içi boş plastik bidon.
Kenarında da 4 basamaklı bir merdiven var, alt tarafı...
İçi boş bidon yapamıyorsun, sonra "turizmden para kazanıyorum" diyorsun.
Para kazandığını düşünüyorsan gerçekten eğer, gel bir test yapalım:
Elini yumruk yap, "şeytan kulağına kurşun" der gibi, kafana vur...
Boş bidon sesini duyuyor musun?

.....
Teşekkürler Aysetun...
Bugün yeni yazı yok çünkü Dalaman' a davetliyim :)

10 yorum:

Bocuruk dedi ki...

Yılmaz Özdil kısa ama vurucu yazılar yazıyor ve ben onu okumayı seviyorum. Ama her okuduğumda da moralim bozuluyor. Çünkü gerçek diye bize yutturulan şeylerin aslının hiç de öyle olmadığını anlıyorum. Herşey dahil sistemi ben de hiç sevmiyorum. Çevreyi görmeden eve dönüyoruz, bir de tatilde kemerde yada belekteydik diyoruz:(
Dalaman davetinde iyi eğlenceler:))
Sevgilerimle...

mrl's page dedi ki...

Ne kadar da doğru yazmış!
Gelip 3 kuruşa tatil yapıyorlar ciddende...
Eyfel örneğine inanamadım.Demek 6 milyon kişi!
Pazarlama budur dedirtiyor insana!

Geçen yaz Rixox Belek'teydim, Türk o kadar azdıki, Rus doluydu heryer!
Tabii çalışanlarda Rus...
Biz durizm ülkesi olmaktan kurtulurmuyuz birgün?
Selamlar
~mrl~

zeyno dedi ki...

Helal olsun, bu kadar açık ve doğruları yazdığı için. Keşke o yalanlar gerçek olsaydı....

nilly dedi ki...

Ben yazinin erseyine katiliyorum. Gercektende bu paketler cikti mertlik bozuldu hadisesi oldu. Ben Turgut Reis'e ilk gittigim sene (97) carsida igne atsan yere dusmez bir sekilde kalabalik vardi. Restorantlar, kafeler hepsi doluydu. Ertesi sene azaldi, sonra bira daha azaldi ve git gide azalmaya devam etti. Simdiki halini bilmiyorum. Limandan dolayi hareketmelnmis olabilir ama yinede o seneki gibi doldugunu sanmiyorum.

Hülya dedi ki...

Yazı çok çarpıcı da en sonu çok vurucu olmuş;)Çok güldüm;))) bize bizi bu denli net anlatabildiği için de hayran kaldım...Valla ben başıma o testi yapmadım ama yapanlar varsa ve o sesi duyuyorlarsa eğer vay bu ülkenin haline:(
Daha ne diyelim bilmem ki.Hergün gerçekler gözümüze gözümüze sokuluyor ve biz hala bir arpa boy yol katedemedik:(

Asortik Krep dedi ki...

Dün Dalaman ' da bir milyonuncu turisti karşıladık :)) Akşam haberlerde ya da gazetelerde çıkmıştır belki!

Durum bu taraftan yani turizm merkezinde yaşayan biri olarak aynen yazdığı gibi..Ne bir eksiği var ne de bir fazlası...

kurunane dedi ki...

muhteşem bir yazıydı. gerçekten esnaf kan ağlıyor. binlerce euro dükkan kirası ödüyorlar ama iş yok, para yok, kar yok. turist otelden dışarıya çıkmıyor. asortik bende alan.ya'dayım aynı durum burada da geçerli. dediğin gibi ne bir eksik ne de bir fazlası yok yazının aynen yazıldığı gibi durum.

ERDIL dedi ki...

Babam bana her zaman söyle derdi: hamal olacaksan git kuyumcu dükkaninda ol.Tasiyacagin Gr.olur derdi.
Bu senelerdir söylene gelen sözler.
Maksat bir adi olsun.
Oturdugum sehir deki Turizim bilancosu ve geliri karsilastirilsa. Hic bir özelligi olmiyan "Türkiye'deki olanaklarla karsilastirildigi taktirde"dudak ucurtacak rakkamlar.
Ispanya/Italya/ gibi ülkeleri geride birakmisiz.
Onlar aynen babamin dedigi gibi kuyumcu dükkanin da hamallik yapiyorlar.
Saygilar.

Aysetun dedi ki...

Sevgili arkadaşım çok sevgili bakanımızın dediği gibi turizm patladı ama elimizde patladı:-))

Asortik Krep dedi ki...

:))