Perşembe, Mart 01, 2007

Midnight Express


Bugün gelen bir mail bu..Okumanızı ve mutlaka linki izlemenizi tavsiye ediyorum..Özellikle yurtdışında olanlar için..




ILGINC...



Alinur Velidedeoglu' nun Midnight Express savasi



1999.

8 yil once.

Cannes'da "Life is Beautiful" filmi gosteriliyor.

O muthis film.

Hani sonradan Oscar aldi.

Davetliler arasinda reklamci Alinur Velidedeoglu da var.



*

Piril piril, sahane bir hava.

Gunes, capkin capkin goz kirpiyor.

Davetliler, Carlton Oteli'nin plajindalar.

Pek cok milletten insan bir arada.

Alinur'un karsisinda kirik ama sevimli bir Turkce ile konusan bir Amerikali

var.

Alinur da o gun son derece neseli, firsati kacirmiyor, espriyi patlatiyor:

Sevgiliniz guzel miydi?

Hayir diyor Amerikali en ciddi haliyle, Isterdim ama Turk sevgilim hi c

olmadi...

Nasil oluyor da kendinizi Turkce bu kadar iyi ifade ediyorsunuz o zaman ?

Nerede ogrendiniz dilimizi...

Hapishanede diyor adam .

Ulkenizin hapishanelerinde bes sene yattim...

Sessizlik.

Alinur soruyor:

Hapse neden dustunuz?

Esrar kaciriyordum, yakalandim...

Allah Allah yasadiklariniz Midnight Express'in hikáyesine benziyor...

Amerikali da, Benzemiyor, ta kendisi! diyor.



*

Dunya kucuktur dedikleri sey, bu olsa gerek .

Bir reklamci olarak Midnight Express'in ulkemize verdigi zararin kolay kolay

telafi edilemeyecegine inanan Alinur Velidedeoglu, hic aklinda yokken,

karsisinda filmin kahramani Billy Hayes'i buluyor.

Ne var ki, olayi bizzat yasayan kisi, yani Hayes, olan biteni filmden cok

farkli anlatiyor.

Bana Turk hapishanelerinde kotu davranilmadi diyor, Turkiye'dek i

cezaevlerini Amerika'dakilere tercih ederim.

Soz konusu filmin, kasten Turkleri karalamak icin cekildigini soyluyor.

En onemlisi de kendisinin oyle seyler yasamadigini anlatiyor.

Alinur birdenbire, Bu bana aktardiklariniz kameraya da soyler misiniz?

diyor, Madem Turkleri bu kadar cok seviyorsunuz. ..

Hay hay diyor Hayes, Ben derdimi dunyaya anlatamadim, belki sayenizd e

sesimi duyururum...

Ve Carlton Oteli'nin plajinda, Alinur Velidedeoglu' nun sorularini kamera

karsisinda yanitliyor.



*

Tekrar ediyorum, bunlar tam yedi yil once oluyor.

O roportaj, Turkiye'de yayinlaniyor.

Bu tabii Alinur'u kesmiyor, o istiyor ki bu gercegi, butun dunya ogrensin.

Bugune kadar Midnight Express'i izleyip Turkiye hakkinda olumsuz fikirlere

sahip olanlar, meseleyi bir de olayin kahramanindan farkli sekilde dinlesin.



CNN'i, ABC'yi, BBC'yi ariyor.

Soz konusu roportaji ulastirmak istedigini soyluyor.

Cevap: Cok tesekkur ederiz ama biz ilgilenmiyoruz. ..

Nedense Avrupali ve Amerikali hicbir kanal Hayes'in anlattiklarini

yayinlamayi kabul etmiyor.

Oysa Midnight Express, sagda solda gosterilmeye devam ediyor.



*

Ve derken...

Youtube icat ediliyor ve salgin haline geliyor.

Alinur'un aklina da soyle bir fikir dusuyor.

Eger bu roportaj Youtube'da yayinlanirsa, herkes izler ve gercegi ogrenir.

Ve cok tik alirsa daha uzun sur e yayinda kalir ve dunya uzerinde daha cok

insan neler olup bittiginin farkina varir.

Anladiniz...

Alinur Velidedeoglu, Midnight Express hikáyesini kampanyaya donusturmek

istiyor.

Hepimizin is edinip, Youtube'a girip o filmi izlememizi istiyor.

Onun bu isten her hangi bir kazanci olacak mi?

Hayir.

O, sadece bu meseleyi gercekten kafaya takmis biri.

Tutturuk yani.

Bana da o kadar soyledi ki, sonunda gittim seyrettim.

Ve dusundum.

Hakli aslinda, korkunc bir sey bu.

Birinin basindan gecenleri, biri carpitiyor ya da kendi yorumunu katiyor ve

bunun filmini yapiyor.

O film de, senin ulkenin imaji oluyor.

Sen istedigin kadar, O oyle degildi boyleydi de...

Midnight Express filminin hikayesi bu.

Bu ulke, milyonlarca dolar para kaybetti o film yuzunden.

Bir turlu dogrultamadigi bir imaji oldu.

Dusunsenize, gecenlerde Abdullah Gul Washington'a gitti, o gun bile film

gosterildi. Milyonlarca Amerikali filmi tekrar izledi. Simdi o gece Midnight

Express'in yayinlanmasi onceden planlanmis miydi bilemem ama siz sonuca

bakin. Hangi yabanciyla tanisirsaniz tanisin, bildigi birkac sey vardir

ulkemiz hakkinda: Gobek dansi, sis kebap, Ayasofya, Istanbul ve Midnight

Express...

Bu film yuzunden bozulan imajimizi tersine cevirebilir miyiz bilmiyorum ama

olayin esas oglanini da bir dinlesek diyorum .

Meraklilar icin, Youtube'a girin, Alinur ya da Midnight Express yazin

roportaj cikiyor.

Izleyin...

Bir katkiniz olsun...



http://www.youtube.com/watch?v=TweU77cDrgE


....
Ben kendi adıma teşekkür ederim Alinur Velidedeoğluna..

5 yorum:

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Bunu tıklarız tabi ki de ben bu Alinur Velidedeoğlu'nu kadın sanıyordum hep. Adını sık sık duyuyordum ama ya dikkat etmemişim ya da denk gelmemiş kendisini hiç görmemiştim. Adında Nur var ya Ali'si gözümden kaçmış. Buzda Dans'a denk geldim bir gece de oradan gördüm. Bu da böyle bir gereksiz bilgi işte:O)

Asortik Krep dedi ki...

Burcum, çok tatlısın ya :))
Reklamcı bir bey, ben severdim zaten yaptığı işleri şimdi buzda dansa jüri üyeliği hariç yine sevdim :))

BoriPori dedi ki...

bana daha önce gelmişti ve izlemiştim bu videoyu. iyi ki youtube var cidden.. aslında şu bir gerçek ki o amerikalıya hapishanelerimizde iyi davrandıysak da kendi vatandaşlarımıza vakti zamanında (belki hala???) iyi davranmadığımız bir gerçek. ama olmamış bir olayın da ülkemizi yıllardır böylesine kirletmesi de çok acı!

Severim ben Alinur Bey'i, güzel bir tesadüf olmuş..

Asortik Krep dedi ki...

Boripori, ben de eskiden beri senin gibi düşünürdüm..Yani sanki kendi vatandaşımız çok rahatta bir yabancı sıkıntı çekmişse ne olmuş diye..ama ne kadar çok ülkemizin vizyonunu etkilediğini görünce ve temcit pilavı gibi her yerde karşımıza çıkınca fikrim değişti zamanla..

gazel vakti dedi ki...

Ben bunu iki üç hafta önce maillerde linkler şeklinde gördüm.Bu konuyu yani.Çok etkilendim.Hemde kızdım anlamadan dinlemeden ülkemizin profili açısından yargısız infazına.Ne değişir bilmiyorum kafalardaki intiba değişmez onu biliyorum ama. AliNur Bey'i sadece bol ödüllü bi reklamcı sanırdım.Değerlerine sahip çıkan bi milliyetçi olması, Midnight Express gerçeğini açığa çıkarması acaip şaşırttı ve mutlu etti.